سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : دانش را در بند کنید . عرض کردم : در بند کردن آن چگونه است؟ فرمود : نگارش آن . [عمرو بن العاص]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :5
کل بازدید :349472
تعداد کل یاداشته ها : 97
103/1/31
1:46 ع

چند سالی هستش که قرص های سرماخوردگی با ترکیب های جدید تولید شده و در بازار دارویی ایران عرضه شدند مثل کلد استاپ شرکت لقمان، کلداکس دکتر عبیدی و بایلنول کلد و بایلنول کلد فورت و عبیدی کلد و عبیدی کلد فورت.

 

شرکت باختر شیمی کار جالبی رو از روی نمونه خارجی دارو در بازار دارویی ایران ارایه داد که همون بایلنول کلد باشه. که تو یک بلیستر دو نوع قرص وجود داره 8 قرص زرد برای استفاده در روز ( صبح و ظهر) که حاوی استامینوفن، فنیل افرین و دکسترومتورفان هستش و 4 قرص آبی برای مصرف در وعده شب که علاوه بر سه ترکیب قبل کلرفنیرامین هم داره و چون کلرفنیرامنین خواب آور هستش فقط در قرص های آبی که شب مصرف می شه موجوده تا در طول روز خواب آلودگی نیاره.

 این نوع بسته بندی ابتدا توضیحش برا مریضا سخت بود اما الان دیگه جا افتاده.

شرکت دکتر عبیدی هم یک نوع از این دارو رو با نام عبیدی کلد تولید کرده که داخل یک جعبه دو بلیستر دارو هستش. بلیستر به رنگ نارنجی که قرصهای روزه و حاوی استامینوفن، سودوافدرین و دکسترومتورفان هستش و قرص های با بلیستر قهوه ای که قرص های شبه و علاوه بر 3 ترکیب قبل حاوی کلرفنیرامین هم هست. 

وقتی که داروی این دو کارخونه رو با هم مقایسه می کنیم می بینیم که بسته بندی شرکت باختر شیمی چقدر دوراندیشانه و حساب شده بوده و بسته بندی شرکت دکتر عبیدی چقدر بی حساب کتاب.

حالا می گید چرا؟

اول اینکه اگه قرار باشه قرص های شب هر شب یک عدد خورده بشه ( که قاعدتا هم همینجوره و بیشتر نمی شه خورد) و قرص های روز حداقل دو تا، 5 تا از قرص های شب اضافه میمونه و چون این دارو در بسته بندی جعبه ای حاوی یک بلیستر قرص روز 10 عددی و یک بلیستر قرص شب 10 عددی عرضه شده عملا نمیشه یک بلیستر دیگه قرص روز به مریض داد. پس بیمار عملا باید 5 تا قرص اضافه رو بندازه دور.

دوم اینکه چون بلیستر ها جدا هستند موجب اشتباه می شه و ممکنه بیمار با بی دقتی در هر وعده از قرص شب استفاده کنه مخصوصا اگه جعبه دارو رو انداخته باشه دور.

سوم بیمار مجبوره اگه جایی بخواد بره دو بلیستر همراه خودش ببره.

چهارم تجربه تو این مدت به من  ثابت کرده که معمولا بیماران یک بلیستر دارو رو بهتر از دو بلیستر قبول می کنند و این یعنی کم فروخته شدن عبیدی کلد.

به نظر من بهتره که شرکت دکتر عبیدی یک تجدید نظری روی بسته بندی دارو انجام بده و هر دو نوع قرص رو به نسبت 2 به یک در یک بلیستر عرضه کنه تا تو نحوه عرضه دارو تو بازار دارویی هم یکسان سازی بشه و مصرف کنندگان و بیماران سر در گم نشند.

بین خودمون باشه چند روزه پیش یکی از پرسنل داروخونه یکی از این عبیدی کلد ها رو داد دست مریضی  که قرص سرما خوردگی می خواست. مریض گفت چجوری مصرف کنم. پرسنل داروخونه هم با اطمینان کامل گفت اول بلیستر نارنجی رو روزی 3 تا بخور تموم که شد بعد بلیستر قهوه ای. مریض رو که داشت می رفت بیرون صدا کردم و بلند بلند جوری که پرسنل هم بشنوه کامل براش توضیح داد.

حالا بماند که پرسنل این داروخونه خنگ و تنبلند و حتی به خودشون زحمت نمی دن روی جعبه دارو رو بخونن اما همین بهانه ای شد تا اینو بنویسم. 


90/11/29::: 10:41 ع
نظر()