سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداى سبحان پاداش را در طاعت نهاده است و کیفر را برابر معصیت تا بندگان خود را از عذابش برهاند و به بهشت خویش راند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :7
کل بازدید :349070
تعداد کل یاداشته ها : 97
103/1/9
7:3 ع
 دهم آذر روز شهادت سید حسن مدرس نماد نماینده‌ای عادل و امین برای ملت و سیاستمداری سازش ناپذیر در برابر زورگویی و استبداد است.
به گزارش سرویس عکس و تاریخ فرارو، آیت الله سید حسن مدرس در شب دهم آذر 1316 برابر با 27 رمضان 1356 قمری به دست عمال رضاخان به شهادت رسید و پیکرش مخفیانه به خاک سپرده شد. 

حسن مدرس در پی تقلب وسیع در جریان انتخابات دوره هفتم مجلس که با نظارت شدید مأموران نظامی برگزار شد نتوانست به مجلس راه یابد و مصونیت پارلمانی او لغو و در ادامه به دستور رضاخان دستگیر شد.
نقل است که پس از آنکه اعلام شد مدرس حتی یک رای هم در انتخابات کسب نکرده است وی با اشاره به تقلب وسیع صورت گرفته به طنز گفت: "20 هزار نفر از مردمى که در دوره گذشته به من راى دادند همگى مرده باشند یا راى نداده باشند پس آن یک راى را که خودم به خودم دادم چه شده است."
در پی دستور رضاخان سرتیپ درگاهى رئیس شهربانى تهران مامور دستگیری مدرس شد و در شب دوشنبه شانزدهم مهرماه 1307 به همراه چند پاسبان مسلح به منزل مدرس رفت و پس از مضروب و مجروح کردن اهل خانه و زیر کتک گرفتن شهید مدرس وى را سر برهنه و بدون عبا دستگیر و به قلعه خواف تبعید کرد.
تبعید مدرس در خواف نه سال به طول انجامید و وی آخرین روزهای عمرش را در کاشمر سپری کرد. مدرس سرانجام در شب دهم آذر 1316 به دست 2تن از ماموران حکومتی به نام خلج و مستوفیان مسموم و به شهادت رسید. عکس های زیر برگرفته از آلبوم خاطرات این سیاستمدار امین است.
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)

93/9/11::: 8:48 ص
نظر()